Tuesday 2 April 2013

9 Fakta sensasi tentang madu yang perlu anda tahu

 Madu merupakan makanan yang tidak asing lagi bagi kita rakyat Malaysia. Makanan yang kita tahu mempunyai khasiat yang banyak.




Madu, hidangan sihat, manis, dan lazat. Malah Kita  dapat bertahan hidup hanya dengan makan madu. Benarkah? Berikut ini beberapa fakta menarik tentang madu :.

1. Sumber makanan.

Madu merupakan sumber makanan agar seseorang perlu hidup. Di dalamnya mengandung antioksidan, vitamin, mineral, bahkan air.

2. Membuat sihat.

 Madu juga mengandungi enzim tertentu yang membantu tubuh mencerna makanan dan menjaga sistem kekebalan tubuh bekerja dengan baik. Secara keseluruhan, madu sihat untuk pencernaan, tulang, dan menyeimbangkan berat badan.

3.  Menyembuhkan.

 Selain sihat, madu juga bersifat penyembuhan. Beberapa keadaan kesihatan yang dapat diubati dengan madu adalah alergi, infeksi, sakit kerongkong, dan luka terbakar.

4. Tidak basi.

 Madu dapat disimpan tanpa takut akan  basi.

5. Rasa madu.

 Madu memiliki rasa yang berbeza. Itu kerana perbezaan bunga yang dihisap oleh lebah. Selain rasa, warna madu juga dibezakan oleh jenis bunga.

6. Jerawat.

Lupakan pembersih mahal yang dijual di pasaran jika kita ingin mencuba menyembuhkan jerawat. Gunakan masker madu dan biarkan selama beberapa minit sebelum dibilas. Jerawat secara berkala akan berkurang.

7. Kecantikan.

Anda mempunyai maslah kulit kering dan kedut di bahagian mata ? Sapukankan madu ke wajah. Biarkan selama 30 minit sebelum dibilas dengan air hangat. Madu tidak hanya sesuai untuk kesihatan, tapi juga kecantikan.

 8. Parasit.

Ada parasit dalam tubuh yang mampu menyebabkan penyakit berbahaya. Untuk menghilangkannya, cubalah minuman campuran madu, cuka, dan air.

9. Menenangkan.

Jika kita merasa cemas, gugup, atau insomnia, cubalah mengambil madu. Madu memberikan efek menenangkan pada tubuh. Madu juga merupakan sumber tenaga yang efektif jika kita merasa lelah. Sudahkah Anda minum madu hari ini?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...